Kartiohammaspyöriä käytetään momentin siirtämiseksi eri suuntaisten akseleiden välillä. Tavallisesti akseleiden välinen kulma on 90°. Meillä on laaja ja kilpailukykyinen valikoima kartiohammaspyöriä lyhyin toimitusajoin:
- Modulit 0,5-5,0
- Välityssuhteet 1:1-1:5
- Materiaalit: teräs, ruostumaton teräs, muovi ja messinki
Kartiohammasvaihde on vaihde, jossa on pituussuuntaiset ristiakselit. Tämä edellyttää useimmissa tapauksissa vapaasti kantavaa laakerointia. Lisäksi on käytettävä melko järeitä akseleita. Pyörän molemmat sivut on laakeroitava. Lisäksi käyttöakselissa on oltava kaksinkertainen laakerointi. Kaikkiin kartiohammaspyöriin kohdistuu navan suuntainen akselivoima. Näin ollen laakerin on kestettävä se. Asennuksessa on kiinnitettävä erityistä huomiota mittaan A. Jos hammaspyörät asennetaan virheellisesti, ne kuluvat erittäin nopeasti ja melu on häiritsevää jo pienellä käyntinopeudella. Näin käy, jos pyörät asennetaan virheelliseen kulmaan.
Merkinnät
Dt, dt = jakohalkaisija.
Da, da = ulkohalkaisija.
t = jako.
b = hammasleveys.
M = moduuli ulkoiselle hammasjaolle.
m = moduuli sisäiselle hammasjaolle.
Z, z = suuren ja pienen pyörän hammasjako.
α, α1 = jakoympyrän hammaskulma.
β, β1 = hampaan kärkikulma.

Suuri pyörä
Dt = Z • M
tgα = Dt/dt tai Z/z
tgβ = (2 • sin α)/Z
Da = 2 • M • cos α + Dt
M = t/π tai Dt/Z
m = (Dt – b • sin α)/Z
Pieni pyörä
dt = z • M
tgα1 = dt/Dt tai z/Z
tgβ1 = (2 • sin α1)/z
da = 2 • M cos α1 + dt
M = t/π tai dt/z
m = (dt – b • sin α1)/z