Lieriöhammaspyörien avulla toteutetaan välitys ja siirretään momenttia. Mitä suurempi momentti on, sitä lujempia pyörän hampaat ovat. Liike välittyy rinnakkaisten akselien välillä.
- Moduulit: 0,5–8,0
- Hammasleveys: 3–60 mm
- Materiaali: Messinki, Teräs, ruostumaton teräs ja muovi
Muut moduulit ja mitat pyynnöstä.
Hammastyyppi
Vakiopyörissämme käytetään evolventtihampaita, joiden kulma on 20°.
Siirrettävä vääntömomentti
Hammaspyörän kyky siirtää momenttia riippuu useista seikoista. Hammasmoduuli, hammasleveys, materiaali ja lämpökäsittely vaikuttavat hampaan kestävyyteen. Se riippuu myös asennuksen ja voitelun huolellisuudesta. Ilmoitetut vääntömomentit on laskettu nopeudessa 200 min-1. Arvot perustuvat turvakertoimeen 1,4 hampaan juuren osalta ja kertoimeen 1,0 hampaan sivun osalta. Hammaspyörien valinta perustuu pienen pyörän kuormitukseen. Voimassa ovat yleiset käyttö- ja turvallisuuskertoimet.
Käyttö- ja turvallisuuskertoimet
Normaali turvallisuus (S) = 1,0
Kuormitus (fb) 8 tuntia vuorokaudessa = 1,2
Akseliväli
Asennuksessa on otettava huomioon akseliväli (DIN 3964). Perusohje on seuraava:
± 0,03 mm, kun akseliväli on enintään 40 mm
± 0,04 mm, kun akseliväli on enintään 100 mm
± 0,05 mm, kun akseliväli on enintään 250 mm
± 0,06 mm, kun akseliväli on yli 250 mm
Hammaspyörän käsittely
Akselireikä on keskitetty ylähalkaisijaan nähden. Koneistettaessa akselireikää on hammaspyörä kiinnitettävä pehmeillä leuoilla ulkohalkaisijasta. Kiinnitystä ei saa tehdä navan ulkohalkaisijasta, koska sitä ei ole keskitetty hammastukseen nähden.
Merkinnät
a = Akseliväli
b = Hampaan leveys
Do = Jakohalkaisija
Dk = Ylähalkaisija
i = Välityssuhde
k = Hampaan yläkorkeus = moduuli
KF = hampaan jalkakorkeus = 1,25 * moduuli
KT = Hampaan kokonaiskorkeus = 2,25 * moduuli
m = Moduuli
n = Kierrosluku (min-1)
t = Hammasjako (mm) = moduuli • π
z = Hammasluku

Moduuli m = t/π
Jakohalkaisija Do = m • z
Ylähalkaisija Dk = Do + 2 • m
Akseliväli a = (Do1 + Do2) / 2 = m • (z1 + z2) / 2
Välityssuhde i = z2 / z1 = Do1 / Do2 = n1 / n2
Esimerkki
Sähkömoottorista koneeseen tulevaa kierroslukua pienennetään lieriöhammaspyörillä seuraavasti:
P = 0,63 kW
n1 = 1420 min-1
Sopivaksi hammasluvuksi on määritetty 15.
Haluttu lähtevä kierrosluku n2 = 710 min-1
Lähtöpyörän hammasluku:
z2 = (z1 • n1) / n2 = (15 • 1420) / 710 = 30 hammasta
Sopivan moduulin laskeminen:
Momentti Mv eff = 9550 • (PkW / n) = 9550 • (0,65 / 1420) = 4,4 Nm
P = (kW) n = (min-1)
Constructor catalog
CAD-konfiguraattori hammaspyörien
Tämä on hammaspyöräkonfiguraattori, joka piirtää hammaspyörän toiveittesi mukaan. Hammaspyörät, jotka tällä luodaan eivät välttämättä ole standardin mukaisia, joten niitä ei välttämättä löydy Mekanexin valikoimasta. Liitten nimen perään kirjoitetaan "special" kertomaan siitä, että kyseessä on erikoishammaspyörä.