Mikä on kierukkavaihde ja miten se toimii?

Kierukkavaihde, jota kutsutaan myös matovaihteeksi, on kulmavaihde, jossa tulo- ja lähtöakselit on sijoitettu 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden. Se on erittäin kompakti rakenne, joka sallii suuret välityssuhteet yhdessä portaassa – usein jopa 100:1, mutta myös pieni välityssuhde 3:1 on mahdollinen. Kierukkavaihde koostuu kierukkapyörästä ja kierukkaruuvista, jossa kierukkaruuvi käyttää kierukkapyörää. Kierukkavaihteen mallimerkinnät perustuvat yleensä akselien väliseen etäisyyteen, joka voi olla muutama millimetri tai periaatteessa ääretön. Mekanex tarjoaa kierukkavaihteita, joiden akseliväli on 11–315 mm.

Mitä ovat itsepidättävät kierukkavaihteet ja milloin niitä käytetään?

Suuremmilla välityksillä kierukkavaihteet voivat olla itsepidättäviä, joka tarkoittaa sitä, että vaihteen toisioakseli ei pyöri, vaikka ulostuloakseliin kohdistuisi suuri kuormitus. Tämä riippuu kierukkavaihteen nousukulmasta – kun kulma on alle 2 astetta, vaihteella on taipumus tulla itsepidättäväksi. Normaalisti tämä tapahtuu välityssuhteissa, jotka ovat yli 60:1. Itsepidättävyyttä ohjaa itse asiassa nousukulma eikä tarkka välityssuhde. Sovelluksissa, joissa on tärkeää, että kuorma pysyy paikoillaan, kuten ripustettujen kuormien yhteydessä, itsepidättyvyys voi olla ratkaiseva tekijä kierukkavaihteen valinnassa.

Miten kitka vaikuttaa kierukkavaihteen tehokkuuteen ja melutasoon?

Kierukkavaihteille on ominaista liukuliike kierukka-akselin ja kierukkapyörän välillä, mikä tarkoittaa metalli-metalli-kontaktia. Kitkan vähentämiseksi kierukkapyörä on yleensä valmistettu pronssiseoksesta. Kierukkavaihteet ovat tehonsiirtokyvyltään vaatimattomimpia kuin esimerkiksi hammas- tai planeettavaihteet. Hyötysuhde vaihtelee yleensä 40 %:n ja 85 %:n välillä, vaikka joissakin tapauksissa voi esiintyä suurempiakin yli 90 % hyötysuhteita. Kitkahäviöt muunnetaan lämmöksi, jolloin kierukkavaihteet saavuttavat 80-90 asteen käyttölämpötilan. Jäähdytyksen parantamiseksi monissa kierukkavaihteissa on jäähdytysrivat. Kierukkavaihteiden etuna on alhainen melutaso, mikä tekee niistä erityisen hyödyllisiä sovelluksissa, joissa melutaso on tärkeä, kuten teattereiden näyttämölaitteistoissa.

Minkä tyyppisiä kierukkavaihteita on olemassa?

Mekanex tarjoaa laajan valikoiman kierukkavaihteita, mukaan lukien ne, joissa esim. hammasvaihde on yhdistettynä kierukkavaihteeseen, kutsutaan hammaskierukkavaihteiksi tai yhdistelmiä muiden kierukkavaihteiden kanssa, niin sanottuja kaksoiskierukkavaihteita. Näillä ratkaisuilla voidaan saavuttaa erittäin suuret välityssuhteet kompaktissa rakenteessa.
Kierukkavaihteita on saatavana eri tarkkuusluokissa. Mekanex tarjoaa sekä yksinkertaisempia kierukkavaihteita puhtaaseen voimansiirtoon, joiden välys on 30-40 kulmaminuuttia, että erittäin tarkkoja vaihteita, joiden välys on alennettu 5-7 kulmaminuuttiin. Näitä käytetään usein pyörimissuuntaa muuttavissa sovelluksissa, joissa paikannus on tärkeää. On tärkeää huomata, että välykseen vaikuttaa myös vaihteen käyttölämpötila.

Mitä materiaaleja ja teknisiä ominaisuuksia kierukkavaihteilla voi olla?

Mekanex tarjoaa alumiinista, teräksestä tai ruostumattomasta teräksestä valmistettuja vaihteita. Meillä on vaihteita laajalle vääntömomenttialueelle, alle 1 newtonmetristä 27 650 Nm ja 55 kW tehoon asti. Akselikoot vaihtelevat 6-120 mm. Lisäksi useat toimittajamme voivat räätälöidä kierukkavaihteita juuri sinun tarpeisiisi sopivaksi.
Ottakaa yhteyttä tuoteasiantuntijoihimme saadaksesi apua oikean kierukkavaihteen valinnassa.